واکنش کارگردان دل به منتقدان | عاشقانه بدون مهناز افشار
تاریخ انتشار: ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۷۷۸۶۰۸۸
به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خبرآنلاین، منوچهر هادی با ۳ فیلم اجتماعی نام خودش را به عنوان یک کارگردان جوان در لیست کارگردانهای سینمای ایران ثبت کرد. پس از آن «من سالوادور نیستم» را ساخت و سال پیش با سریال «عاشقانه» بخت خود را در شبکه نمایش خانگی آزموده بود و بعد با «رحمان۱۴۰۰» میرفت تا رکورد پرفروشترین فیلم سال را بزند، در این روزها که به خاطر شیوع کرونا استقبال از ویاودیها و سریالهای نمایش خانگی بالا رفته، سریال «دل» را به مخاطب عرضه کرده و به گفته خودش در هر قسمت رکورد قسمت قبل خود را میشکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او درباره سبک فیلم سازی اش می گوید: من میگویم فیلم هم باید بفروشد هم چیزی برای ارائه به مخاطب داشته باشد. اگر عاشقانه میسازی عاشقانهای باشد که بالاخره دو نکته داشته باشد. وقتی فیلم میسازی «سالوادور»، «آینه بغل» و «رحمان ۱۴۰۰»، سریال میسازی «دلدادگان»، «عاشقانه»، «خداحافظ بچه» و «دل» و همه اینها پرمخاطب میشوند.
کارگردان«سالوادور» درباره انتقادات مطرح شده درباره این نوع فیلم سازی و شباهت آن فیلمفارسی می گویند: فیلمنامه «سالوادور» را آقای رضا مقصودی نوشته بود. ما نیامده بودیم که شیوه جدیدی در فیلمسازی رواج دهیم یا مثلا از فیلمفارسی تقلید کنیم. تم آن فیلم جابجایی بود، تمی که خیلی سالها قبل از انقلاب و بعد از انقلاب کار شده و همیشه هم اگر بقیه قواعد را درست رعایت کرده باشند در گیشه جواب داده است.
منوچهر هادی درباره ریتم کند سریال و موضوع کمفروشی در ارائه قصه سریال «دل» توضیح می دهد: نکتهای که وجود دارد این است که بیننده فکر میکند تنها یک کلیپ ۳ دقیقهای میبیند. اما برای ساخت آن کلیپ شاعر باید شعر بگوید، خواننده روی کلیپ بخواند و ضبط کند و تمام این موارد وقت بیشتری را از من میگیرد تا بخواهم ۳ دقیقه، دو بازیگر را کنار یکدیگر قرار دهم و آنها مقابل هم بایستند و دیالوگ بگویند. کار کلیپ خیلی سختتر است. این سختی هم در کار مونتاژ وجود دارد، هم بسیاری از اوقات ما برای ساخت. ژانر عاشقانه کلیپ و موسیقی میطلبد. ریتم کُند، در ذات این کار است.
مهم ین است که بدون تبلیغات، سریال بین مردم جا افتاده است. این درحالی است که سریالهای دیگری هم هست، برنامههای تلویزیون و سریالهای تلویزیون هم بودند و با خانهنشینی مردم به خاطر کرونا، هزاران فیلم وسریال و شبکه ماهوارهای و غیر ماهوارهای در اختیار مردم قرار داشت که مردم میتوانستند آنها را انتخاب کنند و ببینند؛ ولی آمار ما دوباره رکورد شکست. در ابتدا خودمان رکورد زدیم، بعد قسمت هفدهم با ۲۵ میلیون دقیقه در فیلیمو رکورد زدیم. این نشان میدهد که سریال مخاطب دارد که چنین اتفاقی میافتد. مخاطب باهوش است و مانند ده سال گذشته نیست که تو بتوانی به مخاطب رکب خوب بزنی، رکبی که بتوانی برای درام او را غافلگیر کنی و مخاطب سال ۱۳۹۹ آنقدر فیلم و سریال دیده که غافلگیر کردنش چه در اجرا و چه در نوشتن بسیار سخت است. زمانی که یک کاری مانند سریال«پایتخت۶» میآید و این همه مخاطب و نقد دارد یعنی در نهایت موفق بوده است.
او درباره انتخاب بازیگران این سریال به ویژه خانم ساره بیات اظهار می کند: وقتی کار در شبکه نمایش خانگی انجام میشود، سرمایهگذار و مخاطب دنبال بازیگر چهره میگردد. ما بازیگر چهره بین ۲۰ تا ۲۵ سال نداریم و من اگر بخواهم بازیگر تازهوارد و جدید بیاورم موضوعی که پیش میآید این است که نزدیک ۳۰ میلیارد هزینه برای یک سریال ۴۰ قسمتی میشود، حالا اگر بازیگر چهره نداشته باشد میشود ۱۵ میلیارد اما ممکن است نفروشد. انتخاب بازیگر سلیقه است. یک سری مثلا مینویسند ساره بیات برای این نقش مناسب نبود. از نظر ما بود. به حرفشان احترام میگذاریم ما ساره بیات را برای این نقش مناسب دانستیم و کارش را هم درست انجام داده است.
هادی درباره تعداد قسمت های باقی مانده سریال دل و ادامه تولید سریال عاشقانه می گوید: به نیمه کار رسیدیم و فکر کنم نوزده، بیست قسمت مانده. از قبل برای ساخت فصل دوم «عاشقانه» متعهد هستیم و قرارداد داشتیم. در حال نگارش فیلمنامه هستند. یک مقدار حساسیت روی آن سریال بالاست. ارشاد هم بیشترین همکاری را با ما داشتند و از طرف شورا هم یک مشاور به ما دادند. اولین کاری که به صورت جدی در دست داریم «عاشقانه» است.
کارگردان سریال عاشقانه درباره مشکلات خانم مهناز افشار می فزاید: برای نقش ایشان صددرصد. ایشان خودش قصد ندارد به ایران برگردد. اساسا باید اول به ایران بیاید ببینیم تکلیف خودش چه میشود. فعلا قصد ندارد به ایران بیاید تا زمانی که آماده بشویم اگر مشکلش حل شد که خودش بازی میکند اگر هم حل نشد که بازیگر جایگزین میگذاریم.
منبع: همشهری آنلاین
کلیدواژه: كرونا در ايران سینمای ایران سریال خانگی سینما چهره ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۷۸۶۰۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۱۳ میلیون دلار برای القای تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه | جعل تاریخ در سریال حشاشین
به گزارش همشهری آنلاین، همانگونه که انتظار میرفت، سریال حشاشین، با حواشی متعددی که رقم زد، نتوانست به اثر درخور و ماندگاری در حافظه مردم کشورمان تبدیل شود. سریالی که در زمان تولید، با سروصداهای بسیاری همراه شد و عنوان یکی از پرهزینهترین تولیدات جهان عرب را از آن خود کرد.
این سریال، ماه رمضان امسال، از یکی از شبکههای اصلی مصر به روی آنتن رفت و در آن کشور نیز واکنشهای متفاوتی را به خود دید. سابقه تاریخی چنین کارهایی، این شائبه را تقویت میکرد که با توجه به فضاسازی فرقهای داستان، باید در انتظار کژراهههای روایی بود علیالخصوص آنکه ایران، ابژه این داستان بود و نمیتوانستیم بپذیریم که کشوری مانند مصر، داستانی در مسیر روایت دقیق و متقن تاریخی از ما داشته باشد.
ساختار مشوش روایت و البته بزرگنماییهای اغراقآمیزی که میخواست این باور را به مخاطب الصاق کند که ایرانیها، پدر داعش هستند، بهاندازهای ناشیگرانه بود که با یکبار تماشای صرف چند قسمت از سریال، میشد بهراحتی متوجه آن شد. حشاشین هرچقدر که در زمینه ساختار حرفهای سریالسازی، الکن است و بویی از استانداردهای سریالسازی جهانی نبرده اما در زیرلایه، به شکلی دقیق، فراتر از رویه ظاهری آن که ایرانستیزی است، نوعی شیعهستیزی را در پیش گرفته است.
طبیعی است که در پرداخت داستانهایی با مضمون فرقههای سیاسی، یک تصویر ظاهری از المانهای آن فرقه ساخته میشود و یک تصویر نیز در زیرلایه مورد نظر است تا توطئهها و منویات حقیقی آن فرقه، به دور از تمایلات سورئالیستی، زمختی خود را نشان دهد. به همین دلیل، حشاشین در شکل ظاهری، به ایرانستیزی روی آورده و زیر پرچم حسن صباح، وجوه مدیریتی ایرانیان و تمایل به کشورگشاییهایی که دارد را مورد نقد قرار داده است بنابراین همین نقد خزنده نمیتواند مخاطب را مجاب کند که با یک روایت درست و تاریخی مواجه بوده است.
اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههایی از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است
در پسزمینه اما هدف فیلم کلانتر است که خوراک مویرگی مکفی در جهت اقناع مخاطب را دارد و آن، گرفتن انگشت اتهام جنایتهای تاریخی به سمت شیعه بوده است. از جریان داشتن عباراتی چون سر مار را باید زد که به تائید سریال، از آن زمان در مورد حاکمان ایران عنوان شده و امروز نیز شنیده میشود تا بهرهمندی از پرچم سیاه برای فرقه که تداعیکننده پرچم داعش است و البته آکسانهای متعدد بر روی این گزاره که باید با رهبرانمان مشورت کنیم، بهخوبی موید این مورد است. اینکه تاریخچه ترور و کشتار به ایران و مذهب شیعه نسبت داده شده تا جزءنگریهایی که مبتنی بر رجعت به کتاب خدا و پیامبر به جای امام و ولیفقیه است، نمونههای دیگری از جنگ روایتی است که این سریال در خدمت به شیعهستیزی انجام داده است.
فارغ از این محتوای عجیب و آشکار، سریال، متناسب با هزینهکرد و پروژه تبلیغاتی بزرگی که داشته، دستاورد فنی نداشته است. حشاشین را نمیتوان یک سریال مبتنی بر استاندارد روز این حوزه دانست. کارگردانی بهواسطه تشتتهای میزانسن، چندان قابلقبول نیست و بازی بازیگران، بیرونزدگیهای فراوان دارد که مخاطب را میآزارد.
مجموعه تمام این عوامل سبب شده تا حشاشین، با ساختار جعل تاریخ، موجودیت داشته باشد و این مهم، نه مبتنی بر سندیت واقعی است و نه میتواند برداشتی آزاد از یک برهه تاریخی قلمداد گردد. افراطگری در جعل تاریخی حوادث به اندازهای زیاد است که مخاطب عام نیز متوجه این میزان عداوت شده و به همین دلیل ارتباط چندانی با آن نمیگیرد.
این سریال، نمونه بارز آثاری است که علیرغم تزریق حدود ۱۳ میلیون دلار، نتوانسته آن اثرگذاری اعتقادی و سیاسی را بر روی مخاطب خود داشته باشد. در دنیای امروز، بیشترین میزان تاثیرگذریهای اینچنینی، از مجرای مواجهه نرم و زیرپوستی صورت میگیرد حال آنکه حشاشین بهواسطه عدمبرخورداری از استانداردهای لازم محتوایی و بصری، نتوانسته مخاطب خود را تحتتاثیر قرار بدهد و به همین دلیل، با استقبال قابلتوجهی از سوی مردم خاورمیانه مواجه نشد.
در ایران نیز این سریال از سوی یک سکوی مطرح و دو سکوی کمتر شناخته شده شبکه نمایش خانگی ارائه شد که با توجه به نظارت پسینی در مورد تولیدات خارجی، خیلی زود بساط این سریال از تمامی پلتفرم ها حذف شد. سریالی که در ایران نیز همپای منطقه، دیده نشد و نتوانست تاثیرگذرای ولو حداقلی هم داشته باشد.
کد خبر 848782 منبع: ایرنا برچسبها خبر مهم فیلم و سریال خارجی